Sunday, January 16, 2011

Happy Birtday To Me And Thanks Mak

 
Walaupun da lepas dua hari tapi aku ta kire. Aku na jugak buat entri pasal bday aku ni. Manis 17 tu gila ta na cerita. Hahha. Ingat lagi zaman muda muda mak yang dah lepas berpuluhpuluhan tahun. Dapat je abang mak kata mak na stop malas dah na beranak tapi dengan rengekan dan pujukan ayah mak dapat lha aku yang kini membuak buak kebesaran nye.

31 Mac 1993,
Istana Bukit Serene
Aku memulakan nyawa di dalam suatu ruang yang gelap dan aku menjalan kan kehidupan aku secara berdikari untuk beberapa hari tanpa di ketahui sesiapa. Mak yang aktif melancong ke sana sini mula terasa ta sedap badan dan mengadu manja dekat ayah yang mak rasa na muntah muntah. Ayah tersenyum tanpa berkata apaapa dan ayah terus bawak mak pegi klinik adham yang dekat dengan istana. Doktor adham tu bukan lha doktor yang mengumum kan kelahiran anak anak mak yang pertama tapi dah kali ketiga termasuk lha aku yang baru di ketahui ni. Aku senyum lebar dalam perut sebab mak dah tau kewujudan aku. Aku bukan apa. Lepas ni mak mesti lha di manja kan, mak mesti lha di beri makan secukup nya kan heih aku jugak dapat tempias nya. Apa mak makan aku makan. Ta ke syok tu. Aku seronok duduk dalam perot mak sebab 24 jam mak makan. Na na lagi bila mak capai pau perh memang sedap pe kena pau inti kelapa petangpetang ni. Tambah pulak aku duduk kepala dekat atas kaki dekat bawah. Kedudukan aku sama macam korang duduk sekarang. Memang selesa habis woh.

Aku tengok ayah senang tatap mak yang semakin hari semakin montel di sebab kan pau yang bertong tong mak beli tu. Ada satu hari bila genap 5 6 bulan aku menetap dekat dalam tibatiba aku terdengar mak dengan ayah bebual. Aku rapat kan telinga dekat dinding perot mak. Aku dengar mak dengan ayah bebual
" Kalau anak kita ni lahir kita na bagi nama apa bang "
mak kata dekat ayah yang tengah letak telinga dekat perut mak na denga aku buat apa dekat dalam. Apa lha ayah ni orang tengah na dengar dia, dia dengar kita pulak.

ayah angkat kepala sambil betul kan duduk dia lepas tu jawab
" Abang ta kesah asal kan semua selamat yang "
mak dengan penuh keyakinan dan penuh bersemangah bercampur bangga dengan jawapan yang di beri kan ayah lepas tu tanpa berfikir panjang mak pon cakap
" jemah kasturi boleh ta bang? Sedap kan? "
Ayah terdiam lepas tu blah gitu je mungkin ayah tana aku kecik ati kot. Hahaha. Apa lha mak ni ada ke patot na bagi nama aku jemah ta komersial langsung seh. Bagi lha nama Puteri Perry ke Fascha Sandha ke baru lha glamourous kan. Ni jemah heh orang na panggil nama aku pon ta sampai hati nanti. Hahha.


10 Januari 1994,
East Coast Road, Singapura
Mak masih ta rasa apaapa even masa dah sesuai dah untuk aku keluar masa ni. Mak syok bawak aku jalanjalan sampai lupa tarikh mak patot masuk hospital sultanah aminah untuk persediaan awal ngeluar kan aku. Yes akhir nya mak pegi. Mak lapor kan diri lepas tu mak dapat satu kedudukan katil yang agak sempit. Paham paham lha tahun 1994 kan h.s.a belum di besar kan lagi. Tapi sekarang dah 2011 weh. Semesti nya macam istana kebesaran nya. Mak agak bosan sebab ta di beri gerak sangat. Mak kena baring je tunggu rasa sakit aku na kua tu baru boleh gerak sikitsikit.


14 Januari 1994,
Hospital Sultanah Aminah, Johor
Mak still ta rasa sakit. Hush gagah betol aku duduk dalam perot mak kan. Tapi apaapa pon rasa yang mak rasa doktor tetap na keluar kan aku. Doktor takut aku kelemasan je dalam kandungan lamalama. Macam mana cara doktor paksa mak keluar kan aku ta sempat tau lha sebab time tu masa genting sangat aku da ta fikir apa ah. Yang aku fikir aku na tengok muka mak ayah aku je. Tendang punya tendang ta lot jugak tapi tendangan aku jam 2:03 pagi kini berjaya ngeluar kan aku dari satu tempat yang sekecik aku ke tempat seluas luas hospital tu. Punya lha syok dapat tengok mak dengan doktor yang sambot aku tu. Punya lha handsome kalah Shaheizy Sam. Kegembiraan aku aku tunjuk kan dengan sekuat kuat raungan sampai misi misi ingat aku tercampak dekat lantai. Aku happy bukan aku ada niat na buat mak susah hati.


3 Januari 2001,
Sekolah Kebangsaan Taman Tun Aminah (1)
Aku da pon darjah satu. Aku ta nangis aku ta sunyum. Aku tegak je pergi sekolah sendiri. Waktu rehat je ayah datang ajar aku na beli nasik ayam macam mana. Hari kedua sekolah ayah datang tapi ayah tengok dari jauh. Aku ta peraan yang ayah tengah ngintip aku. Dah ayah ajar beli nasik ayam kan so harihari lha aku p beli menu yang sama. Sampai lha habis darjah satu puas setahun aku telan nasik dengan ayam macik kantin tu. Air bawak dari rumah. Hu memang save duit mak ayah aku. Tapi tu time darjah satu lha. Cuba tengok pulak aku sekarang yang dah tingkatan lima ni. Ada ke duit blanja RM1.80 macam sekolah rendah dulu? Ha tunggu :]


3 Januari 2011,
Sekolah Menengah Kebangsaan *Berhampiran*
Pergi sekolah jalan kaki pukul 7:10 baru angkat kaki keluar gate rumah. Jam lonceng pukul 7:20 kot. Rehat jalanjalan dulu pukul 10:15 baru na jalan p beli makanan. Pukul 10:20 habis rehat kot. Makan tana kalah. Na makan yang memerlu kan masa untuk mencari tempat duduk lagi. Duludulu kalau kantin penuh terus beli makanan yang ringanringan then makan sambil jalan tapi sekarang mesti na duduk. Heish sabar je lha. Dulu duit belanja ta sampai pon RM2 tapi sekarang RM2 macam 20sen di pandang nya. Ayah bagi duit sekolah straight seminggu RM25. Satu hari RM5. Pandai pandai lha aku na jimatjimat. Tapi buat masa ni te pernah lagi berjimat kot. RM25 berapa hari je boleh habis. Ta sempat na cukup kan 5 hari sekolah. Apa aku beli pon aku tengah dok fikir lha ni.

14 Januari 2011
HAPPY BIRTHDAY TO ME

Setiap 14 bulan satu aku dapat ucapan selamat. Setahun sekali je aku dapat. Sepanjang setahun, sekali je orangorang doa kan aku selamat. Harihari lain tu pandaipandai aku lha na nyelamat kan diri. Tahun demi tahun aku makin tua. Kurang lagi 1095 hari je lagi aku 20tahun. Apa aku sapa aku dekat mana aku pada masa tu aku pon ta tau lha. Makin tua tarikh kelahiran macam ta penting tapi tu bagi orang lain bukan bagi aku. Bagi aku tarikh 14 keramat tu sentiasa penting dalam hidup aku yang penuh warnawarni ni. Tahun ni aku dapat dua hadiah. Satu daripada Miss Maizatul dan lagi satu dari Miss Syahirah. Terima kasih banyakbanyak ye. Yang wish dekat wall facebook aku tu terimakasih sorry aku ta dapat balas satusatu sebab terlalu banyak. Nampak jelas yang orang malaysia ni memang prihatin pasal alam sekitar kan. Hee. Walaupun da ta ada lilin lilin kek kek krim bercorakcorak bagai aku tetap dapat kek chiffon ala ala kek pandan daripada kaka aku yang sorang tu.

" RA, walaupun kek tu aku kata kurang sedap tapi thanks okhe. Sayang kau   "
Walaupun kaka aku tu nampak macam garang dekat aku tapi dia baik lha. Hoh bangga dia karang. Ha tanggal 14 ni jugak aku dapat call free dari maxis untuk sepanjang 14 hari bulan. Aku bergayot dengan ada lha orang tu. Hah korang yang tau diam sudah. Sepanjang masa sampai kan ta mati kan langsung. Dia buat rutin harian dia dengan memegang fon sepanjang masa. So apa dia buat aku boleh denga. Best nya rasa. Tapi best ni sementara je. Lepas je pukul 12 malam masuk 15 hari bulan aku dah ta boleh buat apaapa dah sebab aku punya kredit 00sen. Tu lha padah nya bila orang dah terlampau syok sangat :]

 * Menyanyi untuk diri sendiri
Happy Birthday To Me
Happy Birthday To Me
Happy Birthday To Me
Happy Birthday To Me
 
back to top